کد مطلب:48196
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
اين آيه به چه معنايي است و در كدام جزء قرآن كريم قرار دارد: لَيْسَ عَلَي الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّـَـلِحَـَتِ جُنَاحٌ فِيمَا طَعِمُوَّاْ إِذَا مَا اتَّقَواْ وَّ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّـَـلِحَـَتِ ثُمَّ اتَّقَواْ وَّ ءَامَنُواْ ثُمَّ اتَّقَواْ وَّ أَحْسَنُواْ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِين؟
اين آيه شريف، نود و سومين آية سوره مبارك مائده است كه در جزء هفتم قرآن واقع شده و معناي آن چنين است: بر كساني كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند، گناهي در آن چه خوردهاند نيست; ]و نسبت به نوشيدن شراب، قبل از نزول حكم تحريم، مجازات نميشوند;[ اگرتقوا پيشه كنند و ايمان بياورند و اعمال صالح انجام دهند; سپس تقوا پيشه كنند و ايمان آورند; سپس تقوا پيشه كنند و نيكي نمايند. وخداوند، نيكوكاران را دوست ميدارد.
وقتي حكم قطعي حرمت شراب و قمار نازل شد، مردم نميدانستند تكليف مسلماناني كه پيش از آن زندگي ميكردهاند و از دنيا رفتهاند و مرتكب اينها شدهاند چيست؟ و يا حكم كساني كه در مناطق دوردست اسلام زندگي ميكنند و هنوز اين حكم به آنها نرسيده است و در نتيجه مرتكب اين اعمال ميشوند، چه ميباشد؟ به همين جهت، خداوند متعال، براي آگاهي مردم، اين آيه را فرستاد و طيّ آن اعلام كرد كه بر آنها ـ با شرايطي كه در آيه آمده است ـ گناهي نيست.
نكته ديگر آن كه در اين آية شريف، از سه مرحله از تقوا سخن به ميان آمده است كه ـ به احتمال قوي ـ مقصود از مرحلة اول از تقوا، همان تقوايي است كه انسان با داشتن آن، به جستوجوي حق ميپردازد و تقواي مرحلة دوم ـ يعني ثم اتقوا و آمنوا ـ تقوايي كه در جان انسان نفوذ ميكند و سبب استقرار ايمان در وجود او ميشود و اثرش هم آن است كه انسان، اعمال صالح انجام دهد; امّا مرحلة سوم تقوا ـ ثم اتقوا و احسنوا ـ تقوايي است كه به مرحلة عالي خود رسيده، به گونهاي كه اين تقوا بر اين كه انسان را به انجام وظايف واجب دعوت ميكند، به احسان ـ كارهايي هم كه از واجبات محسوب نميشود ـ نيز دعوت مينمايد.(تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 5، ص 78، نشر دارالكتب الاسلامية.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.